Які бувають типи шин?

Які бувають типи шин?

Шини   є у продажу нові і не дуже, камерні та безкамерні , радіальні, діагональні, шиповані та з аквапрофілем.
Від того, у що «взутий» автомобіль, залежить його стійкість на дорозі, комфортність їзди та ваша безпека. Тому при виборі  
Автопокришки   корисно мати про них мінімум необхідної інформації. За своїм конструктивним виконанням шини діляться на камерні та безкамерні. Камерні відійшли у минуле. Крім того, що у коліс з камерними шинами існують додаткові труднощі з шиномонтажем , вони дуже чутливі до проколів.

Застосування безкамерних шин підвищує безпеку, так як внутрішній герметизуючий шар обволікає цвях, що проколов шину, або інший предмет, за рахунок чого вихід повітря значно сповільнюється. У камерній шині камера відчуває напругу, і при пошкодженні звільняються зусилля, що розтягують, які збільшують місце пошкодження і підвищують вихід повітря.

Діагональна шина відрізняється від радіальної конструкцією каркасу, спрямованістю корду і тим, що покупцю не цікаво. Цікаво буде інше. Радіальні шини мають ряд переваг у порівнянні з діагональними. Основними з них є менший знос, менший опір кочення, бездоганний рух по прямій, швидша реакція на поворот керма, менша чутливість при переїзді через перешкоди (наприклад, рейки тощо), краща характеристика пружності, більша вантажопідйомність у порівнянні з діагональними. такого ж профілю. Радіальні шини мають у своїй більший резерв швидкості.

Як недолік радіальної шини можна назвати велику масу і відповідно більший момент інерції обертання, що помітно при розгоні та гальмуванні.

Однак ці недоліки сповна компенсуються перерахованими перевагами, тому в даний час практично всі легковики оснащені радіальними шинами. Виняток становлять автомобілі, призначення яких передбачає рух у складних дорожніх умовах і пересіченою місцевістю, а також гоночні автомобілі.

Шини з радіальним каркасом мають деякі особливості: у них більш тонкі і менш міцні боковини, які легко пошкодити, наприклад, про бордюрний камінь.

Потрібно підтримувати нормальний тиск повітря в радіальних шинах, інакше термін їхньої служби суттєво скоротиться.

На праве та ліве колеса одного з мостів автомобіля обов'язково мають бути встановлені однотипні шини однієї моделі. Категорично заборонено ставити на одне колесо діагональну шину, а на інше - радіальну, тому що при цьому погіршуються стійкість та керованість автомобіля.

На різні мости автомобіля можна ставити різні шини, але це небажано. Якщо це сталося, то радіальні довжини повинні стояти на задніх колесах, а діагональні — на передніх. Інакше автомобіль набуде так званої надмірної повертаності, при якій погіршується стійкість прямолінійного руху, збільшується схильність автомобіля до занесення, утрудняється проходження поворотів.

Кожна шина може витримати певне навантаження. Більше того, при різкому гальмуванні та розгоні навантаження збільшується. Конструктори автомобілів під час розрахунку гальмівної системи застосовують коефіцієнт перерозподілу навантаження 1,4, тобто. при екстреному гальмуванні навантаження на шину зростає майже наполовину. Звісно, ніхто не хоче, щоб у екстремальній ситуації шини підвели. При виборі шин згадайте про це та обов'язково поцікавтеся, на яке навантаження розрахована шина.

Маркування шин

Написи на шинах, з погляду автолюбителя, можна поділити на основні та інформаційні.
Основні написи виконують великим рельєфним шрифтом і повідомляють споживачеві наступну інформацію: назва фірми-виробника, модель шини, розмір, тип шини, індекси швидкості та вантажопідйомності. Наприклад, Mischelen 175/70 R13 80S STEEL RADIAL TUBELESS означає, що шина випущена фірмою «Mischelen»; ширина профілю шини 175 мм; відношення висоти шини до ширини 70%; шина радіальна («R») та («Radial»); діаметр обода 13 дюймів; індекс вантажопідйомності 80; максимально допустиме навантаження 450 кг; S — індекс допустимої швидкості, у разі 180 км/год; STEEL – шина з металокордом; TUBLESS – безкамерна. Якщо камера шина, то замість слова TUBLESS наносять слово TUBE або TUBE TYPE. Якщо відсутнє число знаменника дробу, то відношення висоти шини до ширини 80%.

Ряд інформаційних написів та індексів також можуть становити інтерес для автолюбителя: дата виготовлення, штамп ВТК із зазначенням сорту шини (для СНД), балансувальна мітка - точка або кружок, виконані світлою фарбою і розташовані в найлегшому місці шини (при шиномонтажі це місце поєднують з вентилем); для шин підвищеної прохідності на боковині стрілкою показують напрямок переважного обертання колеса (рух вперед); для зимових шин індекс "M+S" (MUD AND SNOW) - бруд та сніг; посилені шини позначають написом "RAINFORCED"; DOT – позначення, що вказує на те, що виробник гарантує відповідність шини стандарту США за вимогами до безпеки руху; літера "Е" з цифровим індексом у гуртку підтверджує, що шина отримала сертифікат відповідності європейському стандарту безпеки - Правилу 30 ЄЕК ООН (цифровий індекс - код країни, в якій шина перевірена на відповідність). Крім цього, на шині можуть вказувати тип і конструкцію корду, наносити індикатори зношування, позначення стандартів.


Розберемося з індексами припустимої швидкості. Вони, як зазначалося вище, літерні, а саме: L - 120 км/год; М - 130; N - 140; Р - 150; Q - 160; R - 170; S - 180; Т - 190; Н - 210; V - 240 і W - 270 км/год. Індекси швидкості ставляться відразу після індексу вантажопідйомності. Якщо індексу швидкості немає, допустима швидкість не перевищує 150 км/год. Індекси вантажопідйомності цифрові. Чим більша кількість індексу, тим більша вантажопідйомність — «72» — 355 кг; "76" - 400 кг; "82" - 475 кг; "84" - 500 кг; "95" - 650 кг.

Конструкції шин

Діагональні шини по комплексу своїх техніко-економічних характеристик значно поступаються радіальним і тому для легкових автомобілів не використовуються. Безкамерні шини мають ряд переваг перед камерними (менший опір коченню, менша вага, значно кращі характеристики безпеки). Однак експлуатація цих шин потребує виключення випадків деформації елементів обода колеса (закраїн), що не просто забезпечити на дорогах СНД. З цієї причини не слід захоплюватися безкамерними наднизькопрофільними шинами. Зазначимо, що ці шини мають відношення висоти до ширини 60,55,50,45,40,35% і призначені для швидкісних машин та гарних доріг.

Сезонність шин

Існують три види малюнка протектора для легкових автомобілів.

Перший це шини з літнім малюнком протектора (або дорожнім). Протектор має безліч складових елементів, які утворюють поздовжні канавки та ребра. Мікромалюнок на них, як правило, немає. Такі шини призначені для асфальтобетонних доріг із сухим і мокрим покриттям і малопридатні для їзди по путівцях, особливо у зволоженому стані. Тим більше, вони не придатні для засніжених доріг у будь-якому стані.

Другий – шини з універсальним малюнком протектора (всесезонні). Канавки між складовими елементами досить широкі в поздовжньому та поперечному напрямках. Протектор має ще й мікромалюнок – вузькі (ножеві) прорізи. Універсальний малюнок дає гарне зачеплення з м'яким ґрунтом. Універсальні шини значно кращі, ніж літні поводяться на зимових дорогах. Однак на твердому покритті (асфальтобетон) універсальний протектор зношується на 10—15% швидше за літній.

Третій – шини із зимовим малюнком протектора, який утворюється окремими блоками, розділеними широкими канавками. На канавки припадає 25-40% площі протектора. Зимові шини мають широкий діапазон типів і форм протектора - від порівняно гладких універсального використання (для очищених зимових доріг) до грубих з розвиненими ґрунтозачепами, призначеними для засніжених доріг з льодом. Зимові шини часто постачаються шипами. На асфальтобетонних покриттях у літній період такі шини зношуються дуже інтенсивно та відрізняються високою шумністю. Але тепер є зимові шини нового типу.

Технологія ламелювання покришки (оснащення її тонкими металевими пластинками-ламелями) гарантує високу безпеку при експлуатації автомобіля в будь-яких погодних умовах та за будь-якого стану дорожнього покриття. Слід зазначити, що нові покришки не тільки забезпечують спокійну їзду взимку, але й можуть успішно конкурувати з літніми при русі сухою поверхнею.

Хороше зчеплення та висока тяга при використанні цих покришок досягаються за рахунок тонких металевих пластин, які впиваються гострими краями у слизьку дорогу. Завдяки особливому складу гуми шини навіть за найнижчої температури зберігають еластичність. Використання металевих пластин дозволило зменшити зовнішню відмінність між зимовими та літніми покришками та звести до мінімуму шум, що супроводжує рух.
Реакція ринку на появу нових шин була негайною. Помітно зросла готовність автовласників придбати комплекти зимових шин, розширився асортимент продукції. Наприклад, у Німеччині близько 40% автомобілістів регулярно заміняють гуму взимку, у тому числі багато власників машин з двигунами високої потужності, а службовий автотранспорт, який знаходиться у віданні фірм, майже на 100% використовує зимові шини.

Зростання власників зимових комплектів серед водіїв швидкісних автомобілів пояснюється технічними особливостями покришок для машин високого класу. Широкі шини дорогих авто погано забезпечують зчеплення з дорожнім покриттям під час його зледеніння. У сиру зимову погоду навіть при плюсовій температурі швидкісні автомобілі на широких шинах літньої конфігурації постійно наражаються на небезпеку занесення. Навіть у суху погоду при температурі нижче 7 °С їхній гальмівний шлях значно збільшується. З огляду на це виробники почали випускати комплекти зимових покришок відповідної ширини для автомобілів, що розвивають швидкість 190-210 км/год.

Переходити на зимові шини рекомендується всім власникам. Однак зайвий комплект коштує недешево. Тим, хто вважає такі витрати невиправданими, слід зважити, що при використанні зимових покришок протягом хоча б 4 місяців на рік літня гума менше зношується. Тому, вирішуючи питання про придбання зимового комплекту шин, водій має врахувати характер місцевості, якою йому доведеться їздити. Так, власник автомобіля середньої потужності, який здійснює поїздки переважно містом, може обійтися без заміни літнього комплекту. Однак їздити з літніми шинами по снігу та льоду машиною, здатною розвивати швидкість понад 200 км/год, неприпустимо. Звичайно, зимові шини повинні бути придатні не тільки для їзди засніженими дорогами, але й для руху сухим і мокрим асфальтом.

Догляд за шинами

Догляд за шинами не відрізняється великою складністю. Не їздіть дуже швидко, особливо на нерівних дорогах. Обережно переїжджайте перешкоди на кшталт рейок – на них легко пробити шину наскрізь. Підтримуйте в шинах нормальний тиск, обов'язково користуйтеся манометром. До речі, немає потреби перевіряти тиск щодня, як рекомендують деякі інструкції. Якщо відсутня помітна витік повітря з шини, тиск достатньо вимірювати один раз на 5-7 днів. Обов'язково перевірте шинний манометр (вони часто дають неправильні показання). Найпростіше це зробити, вимірявши тиск в одному з коліс автомобіля спочатку звичайним манометром, а потім контрольним, справність якого не викликає сумнівів. Порівняйте їхні свідчення.

Дрібний ремонт шин

Самостійно вдається відремонтувати лише невеликі проколи та дрібні пошкодження шин. Камери та покришки з порівняно великими пошкодженнями можуть бути відремонтовані тільки в майстерні, що має у своєму розпорядженні все необхідне обладнання.

Заклеювати проколи у камері холодним способом за допомогою гумового клею небажано. Це не надійно і не може бути рекомендовано навіть як тимчасовий захід у дорозі. Пошкоджені камери слід вулканізувати. Порядок виконання ремонту за допомогою портативного електровулканізатора наступний.

* Потрібно добре зачистити місце проколу і простір навколо нього в радіусі 3-4 см великим напилком, шкіркою або спеціальною терткою з листового металу, щоб досягти шорсткої поверхні. Протирати бензином зачищену поверхню не слід.

* Необхідно вирізати з листа свіжої (не висохлої) сирої гуми товщиною близько 3 мм лату з таким розрахунком, щоб вона перекривала пошкодження із запасом 2 см з усіх боків. Накладіть її на місце пошкодження та вставте камеру в електровулканізатор латою у бік нагрівального елемента. Щоб латка не приварилася до вулканізатора, між нею та нагрівальним елементом покладіть листок тонкої фольги від цукерки, затягніть гвинт струбцини рукою середнім зусиллям (без застосування будь-яких інструментів).

* Вулканізатор підключіть до акумулятора на 15 хв. Якщо акумулятор дуже розряджено, пустіть двигун. Після закінчення зазначеного часу вулканізатор потрібно вимкнути і дати йому повністю охолонути, не послаблюючи струбцину. Ремонт закінчено. Тепер залишилося припудрити відремонтоване місце тальком.

Надійний і зручний спосіб ремонту камер за допомогою клею, що самовулканізується, і латок зі спеціальної гуми. Камеру зачищають, змащують клеєм і накладають лату, звільнену від захисної плівки.

Як вийти зі становища, якщо камера пошкоджена, а у вас немає ні вулканізатора, ні запасного колеса? Якщо прокол невеликий, камеру можна тимчасово відремонтувати за допомогою гвинта діаметром 5-6 мм із гайкою та двома шайбами. Одну шайбу і гайку проштовхують через прокол всередину камери, а потім, підтримуючи через гуму, зовні вставляють гвинт з шайбою і щільно затягують. Стінка камери виявляється щільно затиснутою між двома шайбами. При першій нагоді, звичайно, камеру потрібно завулканізувати.

Може статися, що домкрат несправний. У цьому випадку підняти автомобіль для заміни колеса важко, але все ж таки можливо. Для цього треба наїхати пошкодженим колесом на камінь висотою не менше профілю шини, підкласти під нижній важіль підвіски цурбан або іншу надійну підставку і дістати з-під спущеного колеса камінь. Після заміни колеса підставку потрібно обережно вибити.

Купівля шин.

1. Вирішується питання сезонності шин (наприклад, літня чи універсальна).
2. Точно вирішується питання розмірності. Увага: перше число в маркуванні розмірності (ширина) не повинно бути меншим, ніж у штатної (рекомендованої інструкцією) шини. Більше одного клас розмірності допускається. Наприклад, стандартний обід під шину 165/80 R 13 можна ставити шину 175/70R13.
3. Камерна або безкамерна, хоча в будь-яку безкамерну можна вкласти камеру, для безкамерної потрібен відповідний обід колеса.
4. Наступні дії залежать від вашого гаманця: шини СНД або імпортні відомих фірм.
5. Фірми-виробники шинної продукції Dunlop, Pirelli, Continental, Goodyear, Bridgestone, Matador, Nokia,
Barum, Гіславед.

Найкращим орієнтиром за якістю європейських шин одного класу та призначення є ціна, оскільки всі інші витрати, пов'язані з поставкою, приблизно рівні.

Термін служби шин

Термін служби шин істотно залежить від манери вашої їзди (помірна чи спортивна). Різкі торкання та розгони, часті та інтенсивні гальмування, повороти на порівняно великій швидкості (спортивна манера) знижують загальний ресурс шин. При помірній манері їзди та задовільному дотриманні правил експлуатації імпортні фірмові шини літні та всесезонні служать не менше 120—130 тисяч кілометрів за умови збереження глибини профілю протектора 1,8 мм. Ресурс радіальних шин виробництва СНД не перевищує зазвичай 70 тисяч кілометрів, отже, автомобіль на комплекті з п'яти шин пройде приблизно 80 тисяч кілометрів. Комплект із п'яти імпортних шин забезпечить пробіг близько 130—150 тисяч кілометрів. Виходячи з цих цифр і цін, треба робити висновок про доцільність купівлі шин тієї чи іншої фірми та моделі.
Ресурс шин залежить від інших факторів, які будуть розглянуті нижче.

Правила експлуатації шин

1. Не допускайте зниження внутрішнього тиску в шині нижче за норму. Їзда при заниженому тиску дуже шкідлива для шин будь-якої конструкції. Зменшення внутрішнього тиску на кожні 10% призводить до 10-15% зниження терміну служби шини. Підвищений внутрішній тиск у шині викликає збільшення її зносу, але приблизно в 2 рази менше, ніж знижений тиск.
2. Номінальний тиск вказується для температури 20°С. Розкид показань манометрів СНД у той чи інший бік сягає 15%. Тому дуже бажано перевірити свій прилад більш точним, щоб визначити неточність вимірювань і надалі враховувати її величину.
3. При тривалих швидкісних поїздках доцільно підвищувати внутрішній тиск у шинах на 10%, що дозволить заощадити паливо та зменшити нагрівання шин.
4. Не під'їжджайте впритул до бордюру або інших виступів, оскільки можете пошкодити тонку боковину шини, аж до розриву.
5. Намагайтеся дотримуватись помірного стилю їзди.
6. Без особливої потреби не долайте порогових різких перешкод, тому що переломи покришки сприяють руйнуванню кордового шару під протектором, у тому числі металокорду.
7. Не перевантажуйте автомобіль. При 20% перевантаженні термін служби шин знижується на 30%.
8. Не рідше одного разу на рік перевіряйте кути установки коліс. Цю операцію обов'язково виконувати після ремонту рульового приводу, заміни шарнірів, а також після допущених водієм сильних ударів, здатних деформувати елементи ходової частини.
9. На інтенсивність зношування шин впливають такі несправності: підвищені зазори в підшипниках ступиць коліс; люфти в кульових опорах, люфти у кермовому управлінні.
10. Періодично через 58 тисяч кілометрів робіть перестановку шин, особливо стежте за цим для передньопривідного автомобіля. Перестановку шин робіть попарно. ,
11. При заміні коліс недоцільно змінювати напрямок обертання шини, так як їх пристосування до нового напрямку обертання викликає підвищений знос.
12. Проводьте балансування коліс через 10000-15000 кілометрів або після кожного ремонту з демонтажем шини.

loader